Followers

Akuarium Qu

Wednesday, July 23, 2008

"Ulat Buku" vs "Ulat Internet"

Khas buat mereka yang digelar "ulat internet".

Ulat adalah sejeni binatang. Internet... Definisi tepat bagi internet adalah menurut buku Multimedia: Making it work, sixth edition, mendefinisikan internet sebagai Worldwide network of linked computers (www). Manakala Ulat Internet merupakan peribahasa yang ditujukan khas buat mereka yang menggunakan internet sebagai bahan bacaan utama. Di sini, internet adalah topik perbincangan utama dan kita mengetahui bahawa ia boleh mendatangkan kebaikan juga keburukan.

Dalam wikipedia mendefinisikan, The Internet is a worldwide, publicly accessible series of interconnected computer networks that transmit data by packet switching using the standard Internet Protocol (IP). It is a "network of networks" that consists of millions of smaller domestic, academic, business, and government networks, which together carry various information and services, such as electronic mail, online chat, file transfer, and the interlinked web pages and other resources of the World Wide Web (WWW).

Manakala, menurut pendefinisan saya, internet adalah satu medium atau satu rangkaian yang digunakan untuk menghubungkan kita dengan sesiapa sahaja di dunia. Meliputi rangkaian yang luas sehingga mencecah arena global. Biarlah kita mengetahui isu daripelbagai sudut. Walaupun kita digelar budak masjid tapi biarlah kita tidak buta info.


Saya menggambarkan bahawa setiap orang mempunyai definisi yang berbeza mengenai internet. Kecanggihan teknologi dewasa ini menggambarkan negara kita tidaklah ketinggalan zaman. Kerana Internet juga boleh terdapat di mana-mana sahaja. Saya suka menggunakan internet kerana ia mempunyai kelebihan tersendiri.


Internet mempunyai kelebihannya tersendiri, seperti yang sedia maklum banyak bahan-bahan yang menarik boleh kita perolehi dengan hanya menaip tajuk di bahagian searching. Tunggu dalam masa 5 minit, automatik keluar maklumat yang ingin dicari. Menarik, pantas dan mudah. Comtohnya nak cari bahan untuk assignment, GlobalFinance, kita carilah dalam google. Kita boleh select mana-mana tajuk yang berkaitan dengan global finance. Melalui itu juga kita boleh peroleh maklumat tambahan berkenaan tajuk yang kita cari.

Bukan itu sahaja, banyak juga informasi yang berbentuk ilmiyah boleh diperolehi. Misalnya, internet juga menyediakan info-info yang berbentuk pembacaan seperti wikipedia. Melalui wikipedia kita akan mengetahui cerita khusus berkenaan sesuatu perkataan. Pagi yang segar ini, kebetulan edit blog "Luahan hati" terbuka pula hati untuk berkongsi berkenaan internet. Ana mencari maklumat daripada wikipedia je. Senang tak.., niat tu bukanlah untuk copy and paest sahaja, tapi untuk mendapatkan fakta yang tepat. Tidaklah orang kritik sebab guna fakta ikut suka hati. Sekurang-kurangnya kita juga boleh save masa.

Selain itu, internet juga menyediakan info tentang berita isu semasa, isu dalam negeri dan iu dunia. Apabila difikir logik kita tidak akan dapat mengetahui info tentang keruntuhan bangunan PWTC yang menjadi kebanggaan Amerika Syarikat suatu masa dahulu, malangnya tarikh 11 September 2001, menjadi titik sejarah hitam bagi mereka. Letupan bangunan tersebut sepertinya telah dirancang awal. Tapi, kita tidak berada di tempat kejadian dan kebanyakan kita tidak mengetahui kejadian sebenar. Mujur internet menjadi infomer bagi kita di seluruh dunia.

Di sebalik kebaikan yang kita perolehi daripadanya, internet juga merupakan medan yang boleh menyebabkan kita mengalami jangkitan ketagih internet kerana kesan daripada "serangan pemikiran". Serangan pemikiran adalah pengaruh daripada pihak yang mempunyai kepentingan tersendiri. Memandangkan kepelbagaian bahan dalam internet boleh menyebabkan kita terlalai melakukan kerja-kerja yang tidak berfaedah. Berbanding kita menyiapkan kerja-kerja yang lebih penting seperti cari bahan global finance tadi. Antara bahagian info yang menyebabkan kita mudah terleka ialah Yahoo Messenger (YM), Blog, Frienster, Youtube. Jika diaplikasikan dengan baik maka maka hasil yang kita peroleh juga menjadi baik. Malangnya, ramai remaja yang menyalahgunakan internet dewasa ini.

Kesedaran dalam diri mendorong saya untuk menggunakan pendekatan pencarian maklumat melalui blog. Kerana blog adalah satu pendekatan yang baik untuk menyedarkan remaja yang semakin bergiat aktif dalam dunia internet. Bukan itu sahaja, email juga adalah alternatif terbaik untuk mengelak daripada gejala tidak sihat internet. Tahukah anda bahawa statistik yang paling tinggi menggunakan internet adalah di kalangan pelajar IPTA atau IPTS. Walaupun tujuan utama adalah untuk mencari maklumat namun nafsu mengatasi kehendak sehinggakan perkara-perkara yang tidak sepatutnya dilihat boleh diperolehi. Tapi diharapkan kita tidaklah tergolong di kalangan mereka yang menyalahgunakan internet.

Itulah hakikat ebagai seorang "ulat internet" kalau sebelum ini remaja boleh digelar sebagai "ulat buku". Tapi kini telah berubah konsep kerana mereka lebih suka membaca bahan dalam internet berbanding membaca bahan daripada buku sebagai bahan rujukan utama. Begitu kuat pengaruh internet ke atas remaja.

Berfikiran secara kreatif dan banyak info dalam penulisan adalah faktor utama kita menulis cerita tentang internet. Bukan itu sahaja, kita lihat di dada-dada akhbar juga mendedahkan kegiatan mahasiswa kini. Di sarankan kepada remaja-remaja yang menjadi "ulat internet" untuk menggunakan internet sebagai medan untuk mencari bahan dan mebaca info kerana melalui pembacaan kita boleh generate sesuatu yang berfaedah.
(Sumber: suarakal.blogspot.com)

P/s
Sebagai mahasiswa kita perlu untuk mengetahui bahawa Internet banyak kegunaan, tapi banyak juga keburukannya. Dalam dunia semuanya seimbang.





No comments: