Followers

Akuarium Qu

Friday, November 21, 2008

Ustaziatul Alam

Assalamualaikum w.b.t. Salam Ukhuwahfillahfillah... Salam Pertemuan....
Pendirian manusia yang sentiasa berubah-ubah mendorong untuk kita tidak dapat mengenal pasti siapa dia sebenarnya. Pendirian manusia juga sering disamaertikan dengan sikap peribadinya. Sejauhmana ustaziatul mampu mencorak dunia. Mampukah ia merubah keadaan semasa.
Ustaziatul alam adalah satu konsep yang didefinisikan sebagai penguasa alam. Penguasa alam bukan sahaja bermakna ia mampu untuk menguasa dunia malah kuasanya untuk mencorak keadaan. Adakah ustaziatul ini boleh disifatkan sebagai gila kuasa atau hanya sebagai sikap atau sifat manusia.
Buka minda canang idea dan aplikasikan untuk mengubah keadaan. Tindakan ini adalah usaha ke arah ustaziatul iaitu penguasa. Berfikir sejenak mampu untuk mencorak bagaimana ustaziatul yang sebenarnya.
Teringat pula nama seorang sahabat, namanya Ustaziatul Alam. Baguslah sekurang-kurangnya apabila dia menggunakan nama ustaziatul alam dia merasakan mampu untuk mencorak, tidak dapat mengubah keadaan tapi dia mampu mambimbing dirinya sendiri. Betul tak ustaziatul alam....?

No comments: