Followers

Akuarium Qu

Thursday, April 22, 2010

Krisis bekalan tenaga di Sabah


Sabah, 22 April 2010 - Ucapan Dasar Kerajaan yang telah disampaikan oleh Tuan Yang Terutama Yang di-Pertua Negeri mendapat perhatian oleh Datuk Melanie, Adun Luyang, di Dewan Undangan Negeri Sabah, pada 15 April 2010.

Isunya, Krisis bekalan tenaga di Sabah semakin merungingkan rakyat apabila beberapa projek di bawah kendalian Sabah Eletrik Snd Bhd (SESB) tergendala, bekalan tenaga ke kawasan pedalaman mengalami masalah dengan tidak mendapat menggunakan eletrik dengan baik dan menjejaskan aktiviti harian penduduk di kawasan tersebut.

Datuk Melanie, mengulas bahawa seleras dengan aspirasi Negara, pelaburan dan penggunaan sumber-sumber tenaga yang boleh diperbaharui dan teknologi-teknologi bersih akan digalakkan. Peningkatan dalam aplikasi kecekapan tenaga juga akan dipromosikan. Bangunan-bangunan industri dan kediaman adalah disarankan untuk menggunakan teknologi yang bersih dan mesra alam untuk kebaikan rakyat dalam jangka masa panjang.”


Beliau pernah mengemukakan bantahan penggunaan arang batu sebagai sumber tenaga letrik di Sabah pada persidangan sebelum persidangan Dewan undangan Negeri Sabah di samping memberi beberapa alasan dan sebab-sebab mengapakah kita tidak bersetuju dengan projek pembinaan arang batu yang telah diluluskan oleh pihak kerajaan pusat. Kerana yakin bahawa sedikit usaha namun boleh membawa impak yang besar kepada hidup rakyat sabah.

Pendedahan oleh laporan akbar dan Ahli Parlimen Kalabakan bahawa SESB tidak dapat memulihkan keadaan gangguan bekalan elektrik khususnya di Tawau disebabkan SESB telah dibekalkan oleh TNB set-set janakuasa terpakai daripada syarikat Sime Darby yang tidak boleh beroperasi sepenuhnya adalah amat memalukan. Tindakan susulan untuk mengatasi masalah tersebut.

“Saya pernah sarankan bahawa Sabah perlu bukan sahaja menggunakan gas yang ada untuk digunakan menjana tenaga elektrik untuk menampung kegunaan di Sabah yang lebih mesra alam tetapi juga perlu memulakan industri hiliran sumber gas asli untuk jangka masa panjang ekonomi negeri Sabah.” Datuk Melanie.

Keprihatinan beliau terhadap masalah yang dihadapi juga telah mengemukakan beberapa fakta sebagai bukti bahawa krisis bekalan di Sabah perlu mendapat perhatian dari pelbagai pihak khususnya Tenaga Nasional Berhad ( TNB ).

“Saya ingin bertanya Kerajaan Negeri Sabah yang menyokong MEB itu, apakah program-program dan model-model pembangunan ekonomi yang diperlukan untuk meletakkan kita sama-sama berada pada landasan perkembangan itu?“ Persoalan yang menarik dalam ucapan beliau. Di akhir ucapan beliau, “Saya harap kesemuanya ini boleh mendatangkan hasil kepada rakyat Sabah sampai ke akar umbi. Adalah menjadi malapetaka jika kita masih menjadi negeri yang termundur dan termiskin di Malaysia 5 tahun akan datang nanti.”

“Wakil Rakyat Prihatin, Kebajikan Rakyat Sabah Terjamin.” Beliau turut mengambil kesempatan untuk mengucapakan ‘Kotobian Tadau Tagazo Do Kaamatan’ kepada semua yang ada di Dewan.

No comments: