Followers

Akuarium Qu

Sunday, October 10, 2010

Merasa Nikmat pemberian iLahi

Alhamdulillah.. setelah beberapa kesusahan dialami dapat balasan kesenangan dari Allah...

*Hari-hari berlalu.. hati ku semakin terseksa dengan masalah yang menimpa keluaga kami..." Kak Long, anak-anak apa kbr..?" Rindu ngan anak buah...

*Abang long dengan perangainya, petang saja dia pergi ke gelanggang sepak takraw... "Tolong ambilkan abang...." Tapi adik berdegil... "Ah.." Itulah jawapan ringkas adik..

*Angah, perangainya di rumah sangat aktif berprogram di luar... ikut program kemasyarakatan.. malangnya, rumah tidak berkemas.. barang sepah sana-sini..

* Ateh, dengan motorny.. kehulu ke hilir.. mencari ketenangan. Hidup sebagai penganggur. Pagi petang siang malam. Makan Tidor Lepak..

* Adik la juga jadi harapan keluarga. Adik seorang yang rajin, baik hati, ringan tulang dan pemurah.

Beberapa gelagat adik beradik yang saya nyatakan di atas...

Ia mengisahkan tentang kehidupan sebuah keluarga yang hidup dalam keadaan yang sederhana. Hidup di kawasan pedalaman... Makan pagi kais pagi, makan petang kais petang... Demikian kehidupan yang digambarkan..Dipendekkan cerita, kita akan merasa nikmat kurniaan Ilahi apabila kita bersyukur. Bagaimana kita membelanjakan harta tersebut, dan mengagihkan kepada yang memerlukan.

Senyum adalah satu sedekah.. Dengan senyuman kita tidak akan terhutang budi berbanding kita memberi sedekah berbentuk harta dan wang ringgit...

Moral of the story is.... Jadilah seseorang yang bersyukur apabila kita berada di zon yang selesaa dan bertawakallah apabila kita diuji. Ujian yang datang adalah pelajaran kepada kita semua..

No comments: