Followers

Akuarium Qu

Sunday, October 12, 2008

Jom top Up amalan

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

Salam Ukhuwah Fillah...

Alhamdulillah syukur rasanya menjadi insan terpilih... Kita masih diberi peluang lagi untuk berada di bumi yang fana ini untuk menyampaikan risalah Rasulullah... Sebagai Khalifah di muka bumi, dalam Al-Quran sendiri memberi tahu bahawa tidak Aku ciptakan Jin dan Manusia selain tunduk dan patuh kepada perintah Ku, (Surah Ad-Dzariyyat:56).

Penulis ingin kongsi cerita lagi sebenarnya. Tapi kali ni tak dapat idea lagi nak bincang pasal apa. Tup..tup... Tengah duk menghadap laptop... Teringat pula semalam ada berbincang dengan sahabat tentang Ibadah yang kita lakukan sehari-hari. Katanya, "Nak tau tak apa yang kita lakukan sekarang ni adalah satu ibadah..?" Tengah berbincang tentang pelbagai isu menarik yang berlaku di sekeliling.

Masing-masing cuba mentafsir apa yang ingin disampaikan. Seorang memberi pendapat, "Setahu saya kita sedang berbincang untuk berkongsi pendapat mengenai isu di sekeliling.." Seorang pula memberi pandangannya tersendiri, "Bagi saya, kita kena faham konsep ibadah tu macam mana...? Skop ibadat n luas tau" Terangnya lagi. "Ibadah kalau kita niat ikhlas kerana Allah, semua yang kita lakukan adalah ibadah."

"Tidak bagi saya, sebenarnya kita sedang berada dalam satu majlis ilmu yang boleh mengisi jiwa yang sentiasa dahagakan ilmu Allah itu sendiri, di samping koreksi diri dan jom top up amalan"
Seorang lagi sahabat cuba untuk berfikir juga, akhirnya ia menimbulkan isu Jom top Up amalan dan dia berkata seperti tadi. Seorang hanya terkedu mendengar perbincangan hebat antara sahabat-sahabatnya.

"Jom top Up amalan", bagi saya sendiri saya tertarik dengan isu ini, pendapat mengenai ibadah tadi. Dilihat secara kasar, ibadah dan amalan adalah dua konsep yang berbeza tapi ia adalah sama cuma yang membezakan penggunaan kosa kata yang berlainan. Satu ayat islamik manakala satu lagi bahasa melayu yang biasa kita gunakan dalam sehari-harian.

Beberapa persoalan terdetik di hati semasa menulis post kali ini. Pertama, Kenapa saya pilih tajuk ini...?. Kedua, Selesaikah sudah puasa 6 di bulan Syawal pada tahun ini...? Sejauhmana amalan kita diterima olehNya...?

Jawapannya, pertama, tajuk ini berkait rapat dengan apa yang kita hadapi selama hidup di dunia. Kedua, Sebulan berpuasa di bulan Ramadhan, dan bahangnya masih terasa. Tapi kita digalakkan berpuasa 6 hari dalam bulan Syawal kerana berpuasa selam 6 hari diibaratkan kita berpuasa selama setahun. Ketiga, juga persoalan yang terakhir sempat difikir, Pada 10 malam terakhir, ramai yang berebut-berebut memohon kepada Allah agar diterima amalan masing-masing. "Taqabbalallah hu minna waminkum" iaitu semoga Allah terima ibadat ku dan ibadah mu." Mesej yang saya dapat daripada sahabat malam raya pertama.

Post "Jom tpu Up amalan" yang kesekian kalinya. Ketuk batang hidung sendiri, mungkin sebelum ini kita impikan syurga Allah tapi pose 6 pun susah. Sama-sama muhasabah diri, koreksi diri, dan perbaiki diri di mana tahap kita sekarang. Menjadi lebih baik dari yang sebelumnya, berdoa kepada Allah mudah-mudahan segala amalan yang kita lakukan diterima olehNya dan tawakal.

No comments: