Followers

Akuarium Qu

Saturday, October 11, 2008

Cerita lanjut mengenai Sya..(sambungan drpd cerita "gila blog da ni...")

Wou..wou..wou... Benarkah penulis masukkan post yang sebelum ini berkenaan dirinya. Dalam diam-diam mencintai seseorang. Inilah hakikat seorang insan yang mempunyai naluri cintakan seseorang dan ia adalah fitrah bagi manusia. Tapi....

Apabila ada penjelasan daripada seorang sahabat baru mereka mengetahui bahawa cerita Sya sebelum ini adalah Luahan hati daripada seorang sahabat yang menyatakan bahawa dirinya pun mengalami apa yang dirasakan oleh sahabat penulis (Sya dalam post blog Luahan hati-Gila blog da ni...). Penulis ingin sampaikan dalam cerita Sya adalah sebagai kisah teladan buat tatapan sahabat pembaca sekalian.

Penulis mendengar ada suara-suara dari belakang menyatakan bahawa mereka mengenali Sya seorang yang jenis berterus terang, suka cakap on the spot, tiada tapis, dan pendek kata mulut laser. Sifat seperti ini adalah lebih baik daripada hipokrit (luar cakap manis dalam hati Tuhan sahaja yang tahu hakikat niatnya). Penulis sendiri bersetuju bahawa bercakap terus terang adalah lebih baik daripada ada suara-suara sumbang dari belakang yang tidak sedap didengar.

First impression juga, Sya adalah seorang yang lebih inginkan dirinya dihargai, disayangi, dan difahami. Namun sebaliknya, apabila sahabat mula mengenalinya sahabat semakin menjauh daripadanya. Hal ini berlaku kerana dia tidak suka orang ambil tahu mengenai dirinya dan lebih suka menyendiri. Semakin menjauhkan diri daripada sahabat yang sama-sama berada dalam saft persatuan di zaman persekolahan sebelum sahabat mengenali diri Sya.

Pembetulan daripada kisah anyam ketupat Sya sebelum ini. Sya juga seorang yang tidak suka kepada perkara-perkara yang boleh menyebabkan masa dia terbuang begitu sahaja tanpa ada pengisian jiwa yang berfaedah. Misalnya, anyam ketupat (mengumpat). Faham-faham sendiri sahaja lah kalau perempuan sudah berkumpul. Tapi perlu diperbetulkan bahawa tidak semua perkara yang dibincangkan dalam perkumpulan tadi mengisahkan seseorang yang boleh dikategorikan mengumpat.

Macam penulis sendiri lebih suka membuat perbincangan dua hala bagi mendapatkan idea yang boleh membuka minda. Kata orang berfikir di luar kotak pemikiran. Think out of box. Boleh generate idea yang lebih baik dan menggunakan ayat-ayat bombastik untuk dimasukkan dalam blog.

Sama dengan part Sya menyertai program-program lagho (melalaikan). Apa kes...!!! Sebenarnya Sya tertarik untuk mengetahui persekitaran bagaimana program-program sedemikian. Tujuannya adalah untuk mendapatkan ilmu bukan untuk menjebakan diri ke lembah kebinasaan. Harap faham dengan apa yang ingin penulis sampaikan. Wallahualam...!!!

Buat pengetahuan semua...

Motif blog Luahan Hati sendiri membantu penulis untuk memperbetulkan penulisannya ke arah yang lebih baik berbanding sebelum ini. Walaupun ramai beranggapan blog ini adalah untuk mendapatkan info atau cerita hangat tapi ia juga sebenarnya adalah untuk membantu penulis dapat merubah diri ke arah yang lebih positif dan berkongsi pengalaman hidup bersama sahabat pembaca sama dengan blog sahabat-sahabat lain.

Kisah teladan adalah baik dalam membentuk sahsiah seseorang. Penulis sediri pernah dinasihatkan oleh kakaknya sendiri bahawa pimpinlah diri supaya kita mampu untuk memimpin orang lain. Menjadi insan yang berjaya dalam hidup perlu ada pengorbanan sebelum orang lain terkorban. Ambillah yang baik jauhkan yang buruk, pepatah melayu pun turut berpesan bahawa buah keruh ambik yang jernih.

Sekian, nantikan kisah teladan yang akan datang, tidak lama lagi bakal mengegarkan blog Luahan Hati.

No comments: