Followers

Akuarium Qu

Tuesday, October 7, 2008

Kongsi pengalaman raya 2008

Inna Lillah...

Atok.....

Sayu rasa hati, kini sudah Raya ke 7. Kehambaran maci terasa apabila Raya pertama kami hanya menyambut hari raya dalam keadaan sederhana. Ramai keluarga yang tidak balik kerana masing-masing sudah berumahtangga dan ikut keluarga sendiri. Sepanjang hidup dan meraihkan hari raya, raya kali ini adalah hari raya yang paling tidak meriah. Empat hari sebelum raya, kami sekeluarga dikejutkan dengan berita pemergian ATuk saudara sebelah bapa. Kenduri arwah diadakan pada raya pertama. Inilah juga salah satu punca kenapa raya kali ini disambut dengan tidak meriah sekali. Sedihnya hidup... Tapi itulah realiti kehidupan.


Siapalah aku ini...?

Itulah persoalan yang terdetik dalam hati setiap masa dan setiap saat. Aku mendapat berita bahawa seorang mujahidah merupakan sahabat seperjuangan di kampus telah kembali ke pangkuan ilahi. Walaupun tidak mengenali dirinya dengan rapat tapi darah saudara seIslam membuktikan semua makhluk di dunia adalah adik-beradik. Aku ada terbaca dalam satu info menyatakan bahawa kita adalah bersaudara kerana darah keturunan kita adalah daripada Adam dan Hawa.


Kemana hilangnya...

Alunan lagu Siti Nordiana "Ke mana hilngnya" menyebabkan otak ku berfikir tentang sahabat tadi. Pergimu tidak akan kembali, sehari suntuk ku memikirkan tentang sahabat yang baru kembali ke Rahmatullah dua hari lepas. Kehilangannya dirasai walaupun tidak pernah bersua muka tapi kebetulah pukul 6.45 pagi tadi ku sempat melihat wajahnya yang cute, putih dan disinari cahaya. Oh dia rupanya...! Kesian tak sempat nak balas jasa ibu bapa sudah pergi meninggalkan kita dalam usia yang tidak dijangka masih mampu untuk terus beribadat kepada Allah.

Terjaga dari tidur, ku bermimpi tentang Aisyah.


Kesedihan bukan satu kesuraman hidup...


Setiap yang bernyawa di dunia ini pastinya akan mati. Begitu juga dengan manusia. Firman Allah: setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Surah Ali Imran: 185). Inilah juga hakikat bahawa sesiapa yang hidup pasti akan menemui kematian. Kami pasrah dengan pemergian dua orang tersayang dalam masa terdekat. Sedikit sebanyak kisah di atas memberi tahu kepada kita bahawa hidup di dunia hanya sementara. Ingatlah bahawa kesedihan bukan satu kesuraman hidup tetapi ia sebagai penambah semangat untuk kita meningkatkan lagi ibadah kita kepada Allah. Mengerjakan amal kebaikan di dunia sebelum bertemu ajal yang pasti tetapi tidak diketahui masanya. Tujuannya adalah sebagai bekalan kita di akhirat kelak.


Gambar raya semasa tahun satu di rumah kawan. Maf la terpaksa guna gambar lain. Gambar makan-makan di rumah kawan tak sempat nak snep... Raya akan datang kot...!!!

Makan-makan di rumah sahabat...

Di tengah-tengah kesedihan ada juga kegembiraan.

Semalam setibanya di kampus tempat ku menuntut, seorang sahabat pelawa datang ke rumah untuk makan-makan sebab ada rumah terbuka. Banyak lauk dan juadah yang dihidangkan. Antaranya, lemang, serunding, ikan masin, Ikan masak gulai, kuih muih raya yang dibawa daripada kampung. Dan tidak lupa juga makanan ringan seperti dodol, buah salak, keropok dan biskut.

Bersih satu pinggan di makan, sampai ada seorang sahabat mempelawa. "Nak tambah nasi lagi..? Tambahlah jangan segan-segan" Walaupun kehadiran tidak seperti yang dijangkakan tapi kehadiran 11 orang sahabat menjadi penyeri dan pengukuh ukhuwah antara kami. Mereka lah penawar di kala duka. Sayang semua sahabat ku. Terima kasih kerana membimbing ku menjadi orang yang berguna.



No comments: