Followers

Akuarium Qu

Tuesday, October 13, 2009

Graduasi pertama dalam hidupku


(GAMBAR)

Cerpen yang boleh menjadi pedoman kepada adik-adik, teman-teman dan sahabat-sahabiyah sekalian.
Pada tahun pertama semasa di alam persekolahan di IPTA, ku diajar untuk hidup berdikari, bagaiamana hendak berhadapan dengan dunia luar. Ramai orang cakap, kehidupan di kampus memang menyeronokkan dan boleh dapat banyak ilmu macam-macam ilmu boleh dipelajari. Mula-mula masuk UMS pun saya da mula merasa hidup di kampus adalah kehidupan yang benar-benar mengajar erti hidup untuk menjadi lebih matang dan berdikari. Diri ku mula mengenali erti hidup bersama masyarakat kampus. Awal semester, hari ke hari semakin ramai kawan yang ditemui, dan mula hidup bersosial (sosial yang baik). Jumpa ramai kawan yang baik-baik, ada juga yang nakal. Tapi ingat pesan seorang kawan, zai kalau nak pilih kawan biarlah kawan tu yang boleh bawa kita ke arah kebaikkan. Jika kita berkawan dengan penjual minyak wangi kita akan dapat bau wanginya, dan jika kita berkawan dengan kawan tukang besi kita akan dapat bahangnya. Berhati-hati memilih teman. Berkawan biar seribu, kata orang. Kenangan manis bersama mu tidak akan ku lupakan.

Tahun ke dua dan ke tiga semasa di kampus tidak dapat ku ceritakan. Memandangkan ia adalah cerita simpanan yang menjadi kenangan sampai akhir zaman. Biarlah ku abadikan menjadi kenangan.


12 Oktober 2009, Isnin, Dewan Canselor, Universiti Malaysia Sabah.
Berdebar-debar rasanya menantikan saat bersama TNC Ums. Panggilah, HUZAILAH BINTI ABD LASANI, naik ke pentas. Pertama kalinya kaki ku menjejakkan kaki di atas pentas Dewan Cancelor, Universiti Malaysia Sabah untuk menerima segulung Ijazah. Inilah hari yang ku nantikan, Hari Konvokesyen ke 11, UMS. Alhamdulillah berkat doa dan usaha, aku telah dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Perniagaan Antarabangsa dengan Kepujian (Kewangan Antarabangsa). Tiga tahun menjalani pengajian di Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan (UMSKAL). Banyak halangan, kenangan manis dan pengalaman yang dikutip hingga ke hari ini. Maka berakhirlah sudah pengajian ku di IPTA. Tahniah diucapkan kepada semua yang telah grade.

TERIMA KASIH KEPADA SEMUA YANG SUDI MEMBANTU SAYA UNTUK MENCAPAI KEJAYAAN....!!!

Semoga menjadi inspirasi kepada semua teman, rakan dan taulan. Bersama menuju kejayaan. Syukran Jazialan.
Doakan kejayaan bersama..!!!

Tetapkan matlamat selepas ini.
Anda hendak ke mana..?
Anda hendak menjadi apa selepas ini..?
Adakah anda bersedia menghadapi dunia pekerjaan..?
Mahirkah anda dalam berbahasa..?




4 comments:

Mohd Syauqi said...

ALFU MUBARAK 'ALAA NAJAAHIKI

Adry said...

Tahniah!!

Adry @ http://www.adrysabry.com

NurSyahadah said...

SYUKRAN...

Anonymous said...

salam, boleh tau tak apa bidang kerjaya untuk course perniagaan antarabangsa (kewangan antarabangsa) ni?