Followers

Akuarium Qu

Sunday, July 13, 2008

Rupa-rupanya

Tenaga nuklear penjana elektrik Malaysia masa depan

Buat masa ini, Indonesia telah membuat keputusan dan sedang bercadang membina empat loji janakuasa nuklear dengan keupayaan 1,000MW setiap satu yang dijangka akan mula beroperasi pada tahun 2016.

Vietnam dan Thailand telah membuat keputusan dan bercadang membina loji janakuasa nuklear pertama di negara masing-masing, iaitu dua buah loji yang berkeupayaan 1,000MW untuk mula beroperasi di Vietnam pada tahun 2018 dan dua buah loji berkeupayaan 1,000MW untuk mula beroperasi di Thailand pada tahun 2021.

Sekiranya Malaysia memilih nuklear sebagai tenaga alternatif yang digunakan untuk menjana tenaga elektrik, proses itu perlu dimulakan daripada sekarang kerana proses menyiapkan loji tersebut memakan masa lima hingga 15 tahun.

(sumber Utusan Malaysia: 14 Julai 2008)

Komen:
Kita tetap merungut walaupun kita telah mengetahui kenaikan harga minyak akan memberi impak yang besar terhadap kita terutamanya pelajar. Walhal perkara ini tidak akan wujud sekiranya kita sedar akan hakikat bahawa kita perlu bersiap sedia terhadap apa jua keadaan yang bakal berlaku di Malaysia. Kita mengetahui dunia perniagaan bermain dengan spekulasi iaitu keadaan tidak pasti.

Namun, kita masih ada alternatif lain untuk menggantikan minyak mentah sebagai sumber utama di malaysia. Utusan Malaysia telah membuktikan bahawa banyak negara yang menggunakan tenaga selain minyak misalnya tenaga solar, angin, biomas juga tenaga nukleas di negara-negara yang disebutkan di atas.

Persoalan ana... Adakah negara kita mampu menghadapi spekulasi yang bakal berlaku atau bertindak mendiamkan diri dalam perkara ini. Selama 15 tahun bersama kita manfaatkan sumber tenaga yang boleh digunakan untuk masa hadapan.


No comments: