Followers

Akuarium Qu

Monday, December 29, 2008

Salam Maal Hijrah

Azam lalu dah capai lum...?
Tanya kawan, ada yang tercapai. ada yang tak.
Nape..? Bz eh..?
Belajar dari kesilapan lepas.
Jadikan Hari ini lebih baik dari semalam.
Tiap-tiap kita mesti pasang azam, mesti ada tak satu, dua,tak pun tiga. Betul tak..?
Kebiasaan bagi anak remaja sekarang, 1 Januari tiap tahun, mesti sambut tahun baru. Baru ni, Maal Hijrah, sambut ka..!! Kita orang sambut, caranya, baca doa awal dan akhir tahun. Solat Jemaah sama-sama.
Ini tidak, ramainya remaja yang pergi ke pusat-pusat hiburan pada malam tahun baru, macam tahun lepas, seluruh malaysia meraihkan 1 Januari dengan gembiranya, siap ada bunga api lagi.
Kita ada di mana malam tahun baru yang sepatutnya kita raihkan, menerapkan budaya Malaysia dalam diri sangat mudah. Bagaimana pula remaja-remaja yang beragama Islam...? Tidak mustahil mereka akan turut terlibat.
Dekatkan diri dengan Allah, mempelajari ilmu yang bermanfaat sebagai bekalan sepanjang zaman hinggalah ke akhir hayat. Kerana ia akan menjadi bekalan menuju syurga.
Muhasabah setiap kesalahan diri samaada sedar atau tidak sedar. Ingatan untuk diri sendiri, di samping memperingati pembaca blog yang sudi membaca blog yang tidak seberapa ini. Jadikan tahun baru hijrah ini sebagai titik tolak untuk memperbaiki diri. "Jadikan hari ini lebih baik dari semalam"
Simple tapi pedas....!!!!

No comments: