Followers

Akuarium Qu

Friday, April 24, 2009

Kita perlu menangis untuk mencuci mata

Mengikut teori sainsnya, sinaran UV menyebabkan kulit terasa. Panas terik matahari pukul 12 tengah hari boleh menyebabkan kulit malausia terasa pedih jika dibiarkan terdedah di bawah sinaran matahari.

Menurut teori sejarahnya, sinaran UV adalah sinaran yang diperkenalkan sejak zaman ibnu-ibnu dan dikaji semula oleh pakar sains juga merupakan pakar dalam bidang sejarah.

Manakala mengikut teori agamanya, sinaran UV adalah sinaran yang membantu untuk memberi tenaga untuk mengerjakan ibadah kepada Allah

Teori-teori yang dinyatakan di atas adalah teori yang dirumuskan daripada pembacaan dan pembelajaran semasa di tingkatan lima.

Begitu juga dengan mata. Mata adalah anggota badan yang perlu dijaga dengan baik kerana ia boleh menjejaskan pergerakan manusia. Menurut teori sains, mata terletak di bahagian kepala. Menurut teori sejarah, manusia memang mempunyai mata sejak azali lagi, iaitu sebelum lahir ke dunia. Manakala menurut teori agama, biarlah kita menangis kerana Allah, tidak perlu bazirkan air mata untuk menangis kerana manusia. Kita perlu untuk mencuci mata, kerana habuk-habuk yang berkeliaran di sekeliling menyebabkan mata merasa pedih apabila ditip angin. Tapi biarlah kita menangis kerana Allah jika kita kehilangan akan cintaNya. Tidak perlu menangis kerana putus cinta dengan manusia.

P/s, pelbagai teori yang digariskan hari ini, kata orang teori tidak akan sama dengan praktikal. Seperti juga pengurusan masa. Kita berapi-api mengingatkan mengenai masa, (Surah Al-Ars:1-3) tapi jadi masalah jika tidak aplikasikan dalam kehidupan. Kita belajar teori untuk diaplikasikan dalam kehidupan. Selamat maju jaya...!!!


No comments: